De kleuterschool van De Beren telt een instapklas en drie kleuterklassen. De kinderen kunnen zich uitleven op onze ruime speelplaatsen.

De eerste dag
Kleine ... heeft zo'n verdriet,
dikke tranen op de wang.
Ach, zegt juf, wees maar niet bang.
Het is even wennen de 1ste keer,
nog even en mama of papa is er weer.
Dikke knuffel, kom maar vlug!
En kleine ... die lacht al terug.

In de Winnie de Poeh klas zijn we allemaal vriendjes
en de juf knuffelt graag met alle kindjes.
We mogen spelen in de vele hoeken,
experimenteren, ontdekken en alles uitzoeken.
Aan de werktafel gaan we schilderen, plakken, kleuren
en we maken ook nog andere werkjes die moeten gebeuren.
We krijgen verhaaltjes, liedjes en versjes om ons te verwennen
en in de turnzaal mogen we lekker hard rennen.
Door veel te spelen met elkaar
en de juf die helpt hier en daar,
ontwikkelen wij van grote peuter
naar kleine zelfstandige kleuter!

Ook in de 2de kleuterklas gaat de ontwikkeling van uw kind met grote sprongen vooruit.

Ze leren door contractwerk hoe ze zelfstandig aan het werk kunnen gaan. Spelenderwijs gaan we verder in op wiskundige begrippen, via schrijfdans oefenen we de schrijfbewegingen en ook de verkeersregels komen uitgebreid aan bod.

Vaak werken we rond een thema, maar ook niet altijd. Zingen, dansen, spelen en bewegen blijven ook dit jaar zeer belangrijk. Met creativiteit als rode draad.

De kleuters gaan steeds meer technieken verwerven, woordenschat aanleren, ingeleid worden tot wiskundige initiatie, voorbereidend lezen en schrijven. Ze gaan vooral door gedifferentieerd werken kennis vergaren. In de derde kleuterklas focussen we ons op de voorbereiding naar het eerste leerjaar zodat deze overgang zo vlot mogelijk verloopt.

We doen dit op verschillende manieren:

• Contractwerk: de kleuters krijgen de opdracht om op een week tijd opdrachten zelfstandig te voltooien
  • Hoekenwerk: de kleuters krijgen wekelijks materialen in functie van de vooropgestelde doelen aangeboden waar ze in de verschillende hoekjes van de klas mee aan het werk gaan.
  • Ook krijgen ze een eigen hoekenwerkboekje waar ze zelfstandig aan het werk gaan met smart games, opdrachten om het ruimtelijk inzicht te bevorderen, luisteren naar verhalen,…
  • De 4 berenstappen: die helpen de kleuters planmatig en geconcentreerd te werken.
  • Integratie 3e kleuterklas – 1e leerjaar
  • Voorbereidend lezen, schrijven en wiskundige initiatie

Weetjes derde kleuterklas:

In de loop van het schooljaar gaan we zwemmen
Wij gaan naar de bibbus. Hier leent elke kleuter een leuk boek om in de boekenhoek van de klas te zetten
De ouders/grootouders worden in de loop van het schooljaar uitgenodigd om techniek-proefjes te begeleiden in het klasje
Wij maken verschillende educatieve uitstappen.
Op het einde van het schooljaar vieren we het afscheid van de kleuterschool. We maken dan een leuke uitstap, blijven een nachtje slapen op school en doen een proclamatie.